woensdag 9 juni 2010

Grand Teton

Na een goede nachtrust in de cabin en een verkwikkende douche en brunch naast het prachtige 'Bear lake', moesten we onze tocht verder zetten naar het noorden. Het was nog een redelijke lange rit naar de eindbestemming van die dag, namelijk Grand Teton. Rond 14h00 kwamen we aan in 'Jackson', een heel toeristisch dorpje vlabkij de ingang van het nationaal park. Er moesten nog een aantal kleine boodschappen gedaan worden. Dus lekker binnnengestapt in de 'Albertsons' (er was hier spijtig genoeg geen 'Safeway', die hebben namelijk het beste vers brood) voor brood, drank en vlees. Als vlees hadden we 'Elk' gekocht of wapitihert in het Nederlands. Ook gastronomisch moet deze trip hoog scoren ;-), alhoewel dit in Amerika wel een uitdaging kan genoemd worden. Na onze inkopen en een tankbeurt, bereikten we het Visitor's Center van dit park rond 16h30. Aan een 'Park ranger' vroegen we wat informatie betreffende de mogelijke overnachtingsplaatsen en dagtochten. Alle campings waren nog vrij. Onderweg deden we nog een stukje van de 'Scenic Drive'. Hierbij hadden we prachtige uitzichten op de bergketen die het volledige park omringt. De wolken gaven een extra dimensie aan onze foto's. Op dat moment wistten we nog niet dat die wolken een dag vol regen betekenden. Ons tentje hadden we opgesteld in 'Signal Mountain Campground' met een prachtig zicht op Jackson lake. Ons tentje zou hier 2 nachten blijven staan.
Na een regenachtige nacht - die niet bevorderlijk was voor de nachtrust - begonnen we met een ietwat teneergeslagen houding aan de dag. We hielden echter de moed erin en de 'Scenic Drive' die we de vorige dag waren begonnen, zouden we eerst afwerken. Door de regen viel het wel een beetje tegen, maar we waren in ieder geval droog gebleven. Daarna kwamen we terug aan in het Visitor's Center waar we de film van het park hebben bekeken. Tegen de namiddag begonnen de benen toch terug te snakken naar wat beweging en besloten we - ondanks het slechte weer - een tochtje te maken rond het 'Jenny Lake' naar de 'Hidden Fals' en 'Inspiration Point'. Onderweg hebben we een vos, een marmot, een pika en verschillende 'chipmunks' gezien. Toch fantastisch dat je zoiets ook in het wild kan zien, naast de ons welbekende zoo. De 'Hidden Fals' waren indrukwekkend, omdat het niet alleen deze dag, maar ook de voorbije dagen veel had geregend. Het uitzichtig vanuit 'Inspiration Point' (voor mij eerder een transpiration point) was een kleine domper, omdat de wolken vrij laag hingen. Op dit monent was het reeds 17h15 en daar de beentje toch vrij vermoeid waren, hebben we de laatste boot van 18h00 terug genomen naar de overkant van het 'Jenny Lake'. 's Avonds stonden de 'Elk'-burgers op het menu. We moesten allebei toegeven dat dit wild niet alleen schoon is, maar ook heel lekker!
Onze laatste dag in dit park zou bestaan uit een bezoekje aan 'Colter Bay' in het bovenste gedeelte van het park. Daar het nog altijd regende, hebben we maar een filmpje over wolven meegepikt in het vlakbijgelegen museum. Het ging over de verschillende wolven-clan's in Yellowstone die daar door de mens terug zijn geintroduceerd. Een interessante documentaire over de onderlinge verstandhouding binnen dergelijk clan's en tov andere wolven in het park. In hetzelfde museum was ook nog een tentoonstelling over de Indiaanse cultuur. Rond de middag zijn we dan doorgereden naar Yellowstone.